Features Brands

Distributie

Distribuția la motociclete și scutere este similară cu distribuția la alte motoare cu ardere internă, dar există unele particularități, deoarece aceste vehicule au motoare mai mici și mai ușor de manevrat. În mod general, distribuția controlează sincronizarea deschiderii și închiderii supapelor, esențială pentru un motor care funcționează eficient.

Componentele sistemului de distribuție la motociclete și scutere

  1. Arborele cu came (camshaft)

    • Descriere: Este piesa principală care controlează mișcarea supapelor. Acesta se rotește pentru a ridica și coborî supapele de admisie și evacuare, sincronizându-le cu mișcarea pistonului.
    • Funcție: În funcție de designul motorului, arborele cu came poate fi situat pe partea superioară (sistem OHC – Overhead Camshaft) sau pe partea inferioară (sistem OHV – Overhead Valve).
  2. Supapele

    • Descriere: Există două tipuri principale de supape: supapa de admisie și supapa de evacuare. Supapele sunt componentele care permit aerului și combustibilului să pătrundă în camera de combustie și permit gazelor de ardere să iasă.
    • Funcție: Supapele de admisie se deschid pentru a permite amestecului de aer-combustibil să pătrundă în motor, iar supapele de evacuare se deschid pentru a permite gazelor de ardere să părăsească motorul.
  3. Tacheți și came

    • Descriere: Tacheții sunt folosiți pentru a transmite mișcarea de la arborele cu came la supape. Aceștia pot fi hidraulici sau mecanici și ajută la reglarea jocului supapelor.
    • Funcție: Ei reglează mișcarea supapelor, iar camele de pe arborele cu came sunt responsabile pentru momentul și durata deschiderii supapelor.
  4. Curea sau lanț de distribuție

    • Descriere: Curele de distribuție sau lanțurile sunt folosite pentru a sincroniza arborele cotit și arborele cu came. În general, scuterele și motocicletele de mici dimensiuni folosesc curele de distribuție, în timp ce modelele mai mari pot utiliza lanțuri.
    • Funcție: Aceste componente sunt esențiale pentru a asigura că supapele se deschid și se închid la momentul corect, sincronizând mișcarea între arborele cotit și arborele cu came.
  5. Pompa de apă

    • Descriere: În unele motociclete și scutere, pompa de apă este acționată de sistemul de distribuție pentru a circula lichidul de răcire prin motor.
    • Funcție: Aceasta ajută la menținerea unei temperaturi optime de funcționare a motorului, prevenind supraîncălzirea.
  6. Rulmenți și pârghii de distribuție

    • Descriere: Rulmenții susțin mișcarea arborelui cu came și permit o mișcare lină a acestuia. Pârghiile de distribuție pot fi utilizate pentru a modifica sincronizarea deschiderii supapelor.
    • Funcție: Rulmenții și pârghiile contribuie la funcționarea silențioasă și eficientă a sistemului de distribuție.

Tipuri de distribuție la motociclete și scutere

  1. Distribuție pe lanț (DOHC – Double Overhead Camshaft)

    • Descriere: Această metodă folosește un lanț pentru a conecta arborele cotit de arborele cu came. Este o tehnologie mai durabilă și eficientă.
    • Avantaje: Este mai rezistent și mai durabil decât o curea de distribuție și nu necesită înlocuire frecventă.
    • Dezavantaje: Poate fi mai zgomotos decât o curea și mai dificil de întreținut.
  2. Distribuție pe curea (SOHC – Single Overhead Camshaft)

    • Descriere: Motocicletele mai mici și scuterele folosesc adesea un sistem de distribuție pe curea. Acesta este mai ușor de întreținut și mai accesibil.
    • Avantaje: Este mai silențioasă și mai ieftină de întreținut decât distribuția pe lanț.
    • Dezavantaje: Curelele pot suferi uzură și trebuie înlocuite periodic, de obicei după 50.000-100.000 km, pentru a preveni eventuale defecțiuni.
  3. Distribuție cu supape pe arborele cu came în cap (OHC – Overhead Camshaft)

    • Descriere: Acest sistem se folosește de un arbore cu came plasat deasupra supapelor, direct în capul motorului.
    • Avantaje: Permite o construcție mai compactă și eficientă, favorizând performanța motoarelor de mici dimensiuni.
    • Dezavantaje: Necesită precizie în sincronizarea sistemului, iar piesele pot fi sensibile la uzură.
  4. Distribuție cu supape pe arborele cotit (OHV – Overhead Valve)

    • Descriere: La acest tip de distribuție, arborele cotit este conectat la supape printr-o serie de tije și pârghii.
    • Avantaje: Este mai simplu și mai ieftin de întreținut.
    • Dezavantaje: Tinde să fie mai puțin eficientă decât sistemele OHC, deoarece controlul supapelor nu este la fel de precis.
  5. Distribuție variabilă (VVT – Variable Valve Timing)

    • Descriere: Aceasta este o tehnologie care ajustează sincronizarea supapelor în funcție de turațiile motorului și de condițiile de condus, optimizând performanța.
    • Avantaje: Îmbunătățește performanțele și eficiența combustibilului, în special la turații mari.
    • Dezavantaje: Este mai complexă și poate necesita întreținere suplimentară.
Distributie

Filtre active

  • Înregistrare

Înregistrare cont nou

  • Înregistrare

Înregistrare cont nou

  • Înregistrare

Înregistrare cont nou

  • Înregistrare

Înregistrare cont nou